Op de boerderie #4 - Irrigatie - Reisverslag uit Ravenshoe, Australië van Renée Oudejans - WaarBenJij.nu Op de boerderie #4 - Irrigatie - Reisverslag uit Ravenshoe, Australië van Renée Oudejans - WaarBenJij.nu

Op de boerderie #4 - Irrigatie

Blijf op de hoogte en volg Renée

26 Oktober 2012 | Australië, Ravenshoe

Vrijdag 26-10, Evelyn

Vandaag heb ik maar weer lekker uitgeslapen. Om 9:00 uur het wekkertje gezet, lekker douchen, aankleden, insmeren en ontbijten. Aangezien de aardbeienjam op is en ik die zoute roomboter een beetje zat ben bak ik maar lekker een eitje met hele dooier voor me eigen. Even de vaatwasser in- en uitruimen en ik ga op zoek naar Geoff. Hij gaat me namelijk uitleggen hoe ik de plantjes water moet geven. Nee, dat gaat hier niet simpel met een gietertje. Man, dan ben je weken bezig. Nee, ook de gewone achtertuin wordt met een irrigatiesysteem nat gehouden. Overal in de tuin staan kraantjes waar een tuinslang met 'sprinkler' aan vast zit. Geoff vertelt me alleen waar de kraantjes staan en de rest is voor mezelf om uit te zoeken.

Ha, een uitdaging. Er staan behoorlijk wat fruitbomen en -planten in de tuin en met 3 sprinklers moet ik natuurlijk een rotatiesysteem verzinnen waarmee in één dag alle bomen en planten dezelfde hoeveelheid 'aandacht' (lees: water) krijgen. Daarnaast moet ik rekening houden met:

- de grootte van de boom/plant
- de lengte van de tuinslang
- de afstand van elke boom/plant tot elk kraantje
- de loop van de zon (zon/schaduw)

Daarnaast zijn er ook nog twee kraantjes die alleen maar sierplantjes bewateren. Daar is het eigenlijk niet zo moeilijk. Nadat ik een heel systeem heb uitgevogeld ga ik aan de slag met de slangen en sprinklers (uiteraard met de kraan uit :P). Ik kom erachter dat op één slang geen sprinkler zit en er bij een andere slang de sprinkler kapot is. Aangezien er niemand is, moet ik het helemaal zelf uitzoeken. Gelukkig heb ik snel een sprinkler gevonden in de schuur en ga ik aan de slag met de kapotte. Na een hoop gekut en gekloot met m'n zakmes krijg ik 'm aan de praat. Ben stiekem wel een beetje trots op m'n eigen :)

Ik wissel elke 30 minuten de sprinkler van positie. Elke keer eerst naar de kraan lopen om 'm uit te draaien, dan naar de sprinkler lopen, wisselen van boom/plant, terug naar de kraan lopen en weer aanzetten. Na een tijdje begin ik er heel handig in te worden. Tussen de 30 minuten door hang ik de was op en ga ik lekker lezen in 't zonnetje.

Rond 13:30 heb ik samen met Geoff lunch. Van de BBQ van gister zijn nog 2 worstjes en 2 rissoles (combinatie tussen gehaktballetjes en hamburgers) over. Ik roaster 2 broodjes, plakjes tomaat en blaadjes sla erop, worstje door 2-en en dan nog een keer door de helft. Broodjes op elkaar en HAP m'n tanden erin. Mmm... Lekker. Ik neem ook nog een rissole en eet een lekker stuk reuze-watermeloen. Geoff vertelt me tijdens het eten dat hij van het weekend gaat vissen met z'n zoon en kleinzoons. Dat betekent dat Jeannette en ik het rijk alleen hebben. Oeh yeah!

Na de lunch moet Geoff gauw weer aan het werk en loopt m'n irrigatiesysteem een beetje uit. Dus maar gauw weer roteren, daarna de vaat opruimen (Geoff lijkt wel op m'n broertje, laat ook altijd z'n vieze vaat in de gootsteen of op het aanrecht staan ;)) en verder met irrigeren. Een deel van de tuin kan namelijk niet geïrrigeerd worden door de sprinklers, daar hangt de was namelijk voor. Dus...

'Twee emmertjes water halen, twee emmertjes pompen...' Met een emmertje ga ik een deel van de tuin HANDmatig bewateren. Leuk joh, met water spelen, als het buiten zo heet is. Daarnaast maak ik er maar meteen een soort van schoonmaak van. Tussen de planten zitten namelijk heel veel SPINNEN! Die krijgen allemaal een plens water op hun kop. HA, net goed!

Rond een uur of vier komt Jeannette weer terug met een auto vol boodschappen. Dus na het uitladen gaan we een koppie thee drinken en komt één van hun zoons (Quinten) ook een koppie doen. Ze hebben het alleen maar over de boerderij en technische termen eromheen (tsja, als die mensen al niet weten wat marketing is!). Ze hebben het over het weer, over het verschil tussen twee draadjes (behalve de kleur, die had ik namelijk opgemerkt, maar dat werd niet zo gewaardeerd ;)), over de mijnen, de prijs van de kalveren die binnenkort worden geboren, de dingo's en nog veel meer. Geen gesprekken over de afgelopen wedstrijd van AJAX, de aankomende wedstrijd van AJAX, de uitslagen van de Champions League of de kansen van Oranje op weg naar het WK. Goh, wat zijn die mensen eenzijdig ;)

Na de thee loopt m'n irrigatiesysteem af en ga ik alles netjes uitzetten en opruimen. Daarna is het alweer tijd om aan het eten te beginnen. Vanavond eten we WEER gekookte in JULIENNE gesneden worteltjes, sperzieboontjes en aardappels. Dit keer geen aardappelpuree of boter over de wortels en sperziebonen, maar gewoon lekker zoals thuis. Vandaag ook een keer geen vlees, maar lekker VIS. Deze vis heeft Geoff zelf gevangen in het Great Barrier Reef (ze hebben een beach huisje aan het Reef!!) en smaakt echt super lekker. Ik zit dan ook gewoon weer te smullen. Het toetje is een in stukjes gesneden kiwi (voor mij zonder room uiteraard). Tijdens het eten zegt Geoff dat ik dat irrigeren goed onder de knie heb (zie je wel, ik kan alles managen: angsthazen, taarten, geoliede veranda's en watersystemen :P). Na het eten gaat Geoff er vandoor en ruimen Jeannette en ik alles weer op. We zetten gezellig de TV aan en kijken het nieuws. Jeannette gaat ondertussen lekker telefoneren en ik zap erop los (wat niet zo leuk is als er maar 10 verschillende zenders zijn in plaats van de 500 van thuis ;)). Gelukkig kom ik al gauw op iets leuks terecht, Whoopi Goldberg in Sisteract II, één van mijn old favorites. Na het telefoongesprek komt Jeannette meekijken. Laat zij nou ook fan zijn van deze film. Of althans, ze heeft alleen maar Sisteract I gezien en deze nog niet. Maar ze heeft Sisteract I wel AL 2x gezien (ik denk ik wel een keer of 7, en dan heb ik nog niet eens Sisteract II meegeteld :P). Maar goed, ik vind het wel een keertje fijn om voor het eerst sinds 5 weken een filmpie te kijken.

Na de film loop ik terug naar m'n huisje en schijn de zaklamp vol in het gezicht van een Possum. Dat takkebeest gaat eindelijk weg en ik loop weer verder met m'n zaklamp en stok (om de spinnenwebben weg te halen :P). Dan begint het avondritueel weer. Met de zaklamp (en het licht aan ;)) alle hoeken en gaten van m'n slaapkamer checken op beestjes CHECK. Daarna is m'n bed aan de beurt, deken omhoog en kussen van z'n plek CHECK, ook diervrij. Gauw nog even naar het toilet (altijd de twee brillen optillen CHECK) en nu lekker slapen!

  • 02 November 2012 - 09:04

    Jolanda:

    Zo Renee je bent echt aan het multitasken lees ik. Geweldig!!!

  • 05 November 2012 - 06:13

    Chantal:

    Jeetje dat het boerenleven nog zo'n avontuur kan zijn!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Ravenshoe

Backpacken met Activity International

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2013

Nieuwjaarsduik

31 December 2012

HAPPY NEW YEAR!

30 December 2012

Ongewenst

29 December 2012

Whitsunday Reunie

28 December 2012

Italië en Ierland
Renée

Dromen op je 11e en waarmaken op je 22ste. Op 18 september begin ik mijn 'rondje' Australië in Sydney. De Great Ocean Road af richting Adelaide. Dan recht omhoog naar Darwin, om via de Oost kust te eindigen in Sydney. And who knows what else...

Actief sinds 30 Mei 2012
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 70316

Voorgaande reizen:

18 September 2012 - 04 Januari 2013

Backpacken met Activity International

Landen bezocht: